De Smitsen in San Fran

23 augustus 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

's Morgens op tijd aangereden zodat we zeker voor 11.00 uur de camper konden inleveren. Gelukkig de goede Washington gekozen; je kon kiezen uit de Avenue (in San Leandro, de Street (in Chinatown) en de Boulevard (in DownTown SF), wij moesten de Washington in San Leandro hebben. Alles was OK en we waren dus ook zo weer weg. Met een taxi, Bart (Metro) en weer een taxi bij ons hotel La Luna Inn aangekomen, een leuk hotel op Lombard street, omdat de kamer nog niet klaar was wezen ontbijten bij de I-Hop. Daarna ons geïnstalleerd op onze kamer (216) en op weg naar The Fisherman's Wharf. Voucher voor de Hop on Hop off bus ingeruild tegen de tickets en wij het busje in. Onze eerste rondtour in San Francisco was daar, het bleek reeds de avondtour te zijn die alleen in DownTown bleef, de Golden Gate was dan dus voor morgen. De mooiste anekdote was wel waarom een wijk van SF het Tenderloin district heet; de naam stamde uit de de jaren '20 van de vorige eeuw toen tijdens de drooglegging in the USA vooral daar illegale cafe's ontstonden (Speakeasy's, tegenwoordig zuipketen genoemd) en de politie-agenten daar omgekocht dienden te worden door de maffia. Politie-agent zijn was ook toen al een slecht betaalde baan en die hadden dan ook weinig tot niets te verteren, behalve de agenten die in het betreffende district werkten, die konden zelfs de duurste biefstuk (the Tenderloin) betalen. Het district is altijd zo blijven heten....Daarna nog wat rondgewandeld en uiteindelijk met lijn 30 terug naar het hotel, we zouden in de buurt van het hotel wat eten maar konden niet makkelijk wat vinden naar onze gading, uiteindelijk bij een Sushi-bar geëindigd, waar ze (bleek nadien) de beste sushi verkochten die wij ooit gegeten hadden, jezus wat was dat lekker !! alles vers en ter plekke, op bestelling gemaakt., was niet goedkoop maar dan had je ook wat.

De volgende dag (zoals gewoonlijk) vroeg op want we hadden maar liefst 3 routes met het busje te doen; de rode DownTown route, de paarse Golden Gate/Sausolito route en de groene Beach route.We begonnen met de paarse want die kwam bij ons door de straat; dus eerst naar de Golden Gate Bridge en daarna door naar Sausolito, dachten wij tenminste echter dan hadden we bij de stop voor de brug over moeten stappen op een ander busje.... dit busje keerde na de brug weer terug naar DownTown, jammer misschien elders in ons programma en anders nog maar een keer het plaatje van Diesel uit 1980 gedraaid (Sausilito Summer Nights - Nr.25 in the USA en nr.1 in Canada). Met de rode route naar onder andere Union Square, het winkelhart van SF en daar op zoek naar een Denny's (een van de fast food ketens die nog op de bucket list van de kids stond) die bleek echter de status fast food restaurant ontgroeid te zijn en een volwaardig restaurant te zijn geworden waar je erg goed en volledig kon eten, gelukkig trakteerden de kinderen ons deze keer op de lunch. Sera nog schoenen en Ivar nog wat T-shirts gekocht en daarna weer het busje in, nu de groene (erg koude) route langs oa de stranden en Golden Gate Park. Onderweg nog even uitgestapt omdat Ivar en Karin een Japanse tea garden in het park wilden bezoeken, Sera en ik zijn toen even wat wezen drinken om hun even de tijd te geven te genieten van de Japanse pracht. Toen we weer terug waren in DownTown een stukje gelopen naar ChinaTown, daar wilden we wat gaan eten.....dat viel niet mee in een van de Chinese souvenirwinkeltjes, want veel meer was er niet. Na nog een tijdje rondgelopen te hebben en wat zijstraatjes in te zijn gegaan vonden we toch wat restaurantjes; echter er zaten bijna nergens toeristen te eten, of het zouden Chinese toeristen moeten zijn. Toch maar ergens binnen gegaan waar, naar later bleek, een tafel Zweden zat te eten; er stond een grote pan bouillon midden op tafel en ze kregen allemaal rauwe groenten, vlees, vis en dergelijke erbij; hingen ze een paar minuten in die kokende bouillon en aten het dan; nou dat leek ons ook wel wat; het heette The Tempting Hot Pot en het was een schot in de roos, het was heerlijk en we hadden weer een bijzondere eet-ervaring erbij.

Op de hotelkamer nog even het eerste stuk van een film gekeken (The blind side) tot de oogjes dichtvielen....morgen het vervolg.

Vandaag gaan we scheiden ! Karin gaat haar moederdagkado van Sera verzilveren (shoppen en lunchen in SF) en Ivar en ik gaan naar Alcatraz. Eerst gezamenlijk naar de Fisherman's Wharf gegaan en daar afscheid genomen. Ivar en ik door naar pier 33 voor het bootje en Karin en Sera met het rode busje naar Union Square voor het shoppen en later lunch, het was een geslaagde middag voor de dames met wederom overheerlijke sushi. Ivar en ik hadden het bootje van half elf; tot half twee rond gelopen op het voormalige gevangenis eiland. Ik was er in 1994 al eens geweest en er was niet veel veranderd; het was nu alleen veel drukker en veel commerciëler, voor Ivar was het allemaal nieuw en die vond het geweldig interessant ! hij keek zijn ogen uit in deze historische omgeving. Ook hij verbaasde zich over het feit dat hier nooit iemand (buiten Clint Eastwood) ontsnapt is met zoveel "Exit" bordjes en "Exit" routes, Karin en ik vonden dat in 1994 ook al.....

Ivar en ik hadden het plan opgevat om na de lunch naar de bioscoop te gaan: "Mission Impossible 5" het bleek ook bijna een mission impossible voor ons omdat het verkeer muurvast zat en we met het busje naar de buurt van ons hotel moesten, het lukte ternauwernood; was vast een voorbode voor de film !! De film bleek de moeite waard en het IMF team redde het idd ook maar ternauwernood. We hadden met de dames afgesproken in een van de 221 nagel- en massage studio's in de buurt van ons hotel waar ze hun "dames-dagje" wilden afsluiten. Toen ze naar buiten kwamen waren ze allebei weer als nieuw !!

Wat gegeten, niet zo speciaal als de afgelopen twee dagen, wel net zo duur, maar het kan niet altijd feest zijn. We gingen voldaan naar de hotelkamer om alvast onze koffers in te pakken, want morgen middag vliegen we naar huis.......

Koffers ingepakt, het tweede stuk van "The blind side" gekeken en slapen, morgen om half elf staat de taxi naar San Francisco International Airport voor de deur