Chicago, My kind of Town

4 maart 2018 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Rond 13.30 uur ook naar Downtown Chicago vertrokken na weer een klinkende winst van PSV, we wisten toen nog niet dat het weekend nog beter zou worden door het verlies van Ajax de volgende dag. We hadden afgesproken bij Ronny’s (tegenover de ingang van het treinstation Clark/Lake). Ik was er op de afgesproken tijd maar de Dames waren even de weg kwijt geweest en daarom wat later. Een Coronatje gedronken en wat pittige kippenvleugels gegeten (met bleekselderijstengels ?). Karin en Sera ook wat (veel te veel) gegeten, en toen naar het Millennium park gelopen, een erg mooi, recent aangelegd park tussen Downtown en Lake Michigan. Grootste publiekstrekker is de Cloud Gate oftewel the Bean. Een iconisch kunstwerk waar jaarlijks tussen de 5 en 6 miljoen mensen naar komen kijken en zich in het spiegelbeeld op de foto zetten. Verder nog even mee het Chinese nieuwe jaar (van de hond) gevierd met een groepering die de festiviteiten rond het nieuwe jaar die dag afsloten, compleet met draken en lampionnen. Daarna gingen we een Ierse Pub zoeken want papa had zin in een Guinnness, echter de Pubs die we konden vinden hadden geen vrije tafel en met Sera erbij mochten we niet aan de bar zitten omdat Sera nog geen 21 jaar is !!? Is ze net 18 geworden en mag ze alcohol drinken, moet ze in Amerika 21 zijn om aan de bar te mogen zitten…… Maar toch een Amerikaanse Sportsbar gevonden waar ze wel een tafel vrij hadden en mogen genieten van mijn eerste Guinness in de USA dit jaar. Ook nog even op 17 verschillende schermen gekeken naar de openingsdag van de College Basketbal Tournament NCAA (een jaarlijks tournooi tussen de diverse colleges en universiteiten met een omzet van rond de 3 miljard dollar per jaar !). En daarna met het treintje terug naar ons hotel in Rosemont.

4 maart

Vandaag gaan we Hop on Hop offen, een favoriete bezigheid van ons in buitenlandse steden; een makkelijke en goede manier om in een relatief korte tijd toch de “hele” stad te kunnen zien. Ut was ff zoeken waar we op konden stappen maar toch gevonden en om te beginnen een heel rondje gedaan van een uur. In ons tweede rondje uitgestapt bij de Navy Pier, volgens Tripadvisor “The place to be !” maar niet op 4 maart…...zelf het nieuwe reuzenrad draaide nagenoeg leeg zijn rondjes. Nog mooie plaatjes geschoten van de Skyline vanaf de stop bij het Planetarium. Daarna nog even voor Sera haar Vlog de loopbandfilm bij Sonsport nog nagespeeld bij het beeldhoudkunstwerk Agora van Magdalena Abakanowicz en een Guinness gedronken bij Katie O’Shea's (familie van de Eindhovense O’Shea's ?) en daarna terug naar het hotel. Morgen gaan we de Camper ophalen. In zo’n Hop On Hop Off bus krijg je wel altijd veel (niet zo belangrijke) feitjes mee; De naam Chicago is ontstaan als verbastering van sheka-ko-heki wat zoveel betekende als “smells like onion” die geur hing daar daar toen daar de eerste bewoners zich vestigden (de Potawatomi - Stam) omdat daar heel veel wilde uien groeiden. Officieus wordt Chicago dan ook wel “The Big Onion” genoemd in navolging van de grote broer New York met zijn “Big Apple”. In Chicago zie dan ook in diverse parken en zelfs boven op het gebouw "Chicago Place" een enorme UI staan. Ander feitje is dat Chicago tot 1871 maar een bescheiden stad was. In 1871 opende het Palmer House Hotel in Chicago, dat hotel presenteerde zich als het eerste brandveilige hotel ter wereld !! Echter het brandde 3 weken na de opening tot de grond toe af, evenals 80% van Chicago van die tijd. Veel verzekeringsmaatschappijen, investeerders en architecten zagen daar echter een grote mogelijkheid in en hebben Chicago gemaakt wat het nu is: een prachtige stad waarin alles in balans lijkt; kunst, architectuur, vermaak, groen en infrastructuur.

1. Angela:
    6 maart 2018
    Zo, weer wat geleerd! Julllie vermaken je wel zo te lezen! Het is hier alweer bedtijd dus ik wens jullie nog veel plezier!
  2. Adri Coenen smits:
    6 maart 2018
    Fijn dat je zo goed oplet als de gidsen praten zo leren wij ook nog wat van de favoriete steden daar. Dank je Jos voor het mooie verhaal. Ik zei de vorige keer al je moet schrijver worden
    Heel veel plezier samen en ik wacht op het vervolg!!!!
  3. Henriette:
    6 maart 2018
    Het is weer genieten die verhalen, ga zo door we blijven ze met plezier lezen.
    Fijne vakantie nog.
  4. Jos Smits:
    6 maart 2018
    Thx allen, leuk dat jullie ons volgen en fijn dat jullie reageren !!!
  5. Karen van der Werp:
    8 maart 2018
    Love your style guys, prima leesvoer! X
  6. Astrid:
    9 maart 2018
    Super leuk om op deze manier iets over een ander land | plaats te weten te komen. Veel plezier