Graceland - the real home of the King

9 maart 2018 - Memphis, Mississippi, Verenigde Staten

De reis van Nashville naar Memphis verliep vlot, 4 uurtjes op cruise control en je bent er. Weer even naar de Wallmart omdat er ook gegeten moet worden. Bij de receptie van de camping (pal naast Graceland) begrepen we dat een bezoek aan Graceland er vandaag niet meer in zat; het was rond drie uur 's middags en het was maar open tot 5 uur. Dus de plannen aangepast: we gaan zometeen naar Beale street (Downtown Memphis) en morgen naar Graceland. Ook hier weer voor 10 dollar pp een busje naar Downtown en terug. Bealestreet is kleiner dan Broadway in Nashville maar ook hier in bijna alle kroegen live music. Het muziekaanbod varieerde hier tussen Country, Blues en Rock 'n' Roll. Bij Jerry Lee Lewis' Cafe & Honky Tonk zat een heerlijke rock 'n' roll band te spelen terwijl bij Silky O'Sullivan's een forse zwarte (roetveeg ?) dame met alleen een pianist als begeleiding een dijk van een blues setlist te beste gaf. Nog wat gegeten en om 21.30 uur het busje terug naar "Graceland" genomen.

Vanmorgen op tijd naar Graceland, Home of the King of Rock 'n' Roll Elvis Presley. Vorig jaar was het 40 jaar geleden dat Elvis overleed, ter gelegenheid daarvan is er tegenover The Graceland "Mansion" het Museum "Elvis Presley's Memphis at Graceland" geopend. Een museum met een erg hoog Efteling gehalte; Wachtruimtes met Pre-shows, shuttles en verplichte looproutes, per onderwerp eindigend in een souvenirsshop. We hadden gekozen voor de Expierience tour ! die ging na de Pre-show met de shuttle naar The Graceland Mansion, het eigenlijke huis. Nadat ik mijn videocamera ingeleverd had en de security die opgeborgen had in Safe "C" mocht ik ook The Mansion betreden; naar het schijnt mocht je daar niet filmen.......... "Camera on the driveway" hoorde ik de ene security tegen de andere zeggen door de walkie talkie. Vervolgens kreeg ik het verzoek een andere security te volgen...... afijn toch maar naar binnen en (beperkt) filmen met de smartphone. Het was wel indrukwekkend wat je daar te zien kreeg; een beeld van een echte familieman die toevallig erg goed kon zingen. Veel privé beeldopnamen en alles nog in de staat van augustus 1977, alsof de tijd had stil gestaan. De tour eindigt uiteindelijk bij Meditation Garden met daar de graven van Elvis en zijn ouders, stilte en respect overheerst hier 40 jaar na dato nog steeds. Daarna naar de overkant van Elvis Presley Boulevard, terug naar het nieuwe gedeelte; hier hallen vol met auto's, motoren, gouden en platina platen en kleding, zelfs zijn twee prive vliegtuigen (de Lisa Marie en de Jet star) staan aan de voorzijde geparkeerd, restaurants met namen als Gladys' Diner en Vernon's Smokehouse (naar zijn moeder en vader) een replica van de Sun studio en een Sound stage (waar nu alleen de speelfilm Blue Hawaii draaide) maar het meest indrukwekkende blijft toch Graceland zelf, tegenwoordig "The Mansion" genoemd, alle bling bling in de nieuwe hallen ten spijt.

Morgen vroeg op, Sera gaat terug naar huis, we moeten haar om 08.00 uur afzetten op Memphis International Airport, ze vliegt dan via Chicago terug naar Schiphol waar ze zondagochtend liefdevol afgehaald zal worden door Angela, Sera zal Angela dan zeker nog haar aanvulling geven op mijn verhalen van afgelopen week.

Wij gaan morgen door naar Timberlake Campground in Brandon Missisippi (vlak bij Jackson) als tussenstop naar New Orleans.

1. Angela:
    10 maart 2018
    Goeie reis Seertje en tot zondagmorgen! Xxx En Jos en Kaat nog veel plezier! Jullie reisverhalen zijn een heerlijk nachtelijk tijdverdrijf! #insomnia
  2. Peter-Jan:
    10 maart 2018
    Seertje is Seer tegenwoordig. Ze is al 18 hoor.

Jos vriendje van me, Sjoerd onze drummert gaat met een paar vrienden West coast-East coast doen. Waar kunnnen ze dat camper met cruise control arrangement reserveren?
  3. Gerry:
    10 maart 2018
    heerlijk om te horen dat jullie het ook goed vonden daar te zijn geweest en geproefd van de sfeer van toen !!! en Memphis zelf is ook heerlijk !!
    geniet overal van !!
    en Sera goede reis !!!
  4. Willeke:
    10 maart 2018
    Mooie verhalen heb er steeds meer in😜 ga zeker verder met schrijven kei mooi gr
  5. Adri Coenen smits:
    10 maart 2018
    Heerlijk Jos om je verslag te lezen fijn dat je zo hebt genoten van Elvis memorylane. Staat ook nog op mijn verlanglijstje!!! Geniet van de volgende fase van jullie reis samen 🛣️🛣️🛣️🛣️ en Sera een veilige reis terugxxxxx
  6. Karen van der Werp:
    11 maart 2018
    Weer heerlijk gelezen Jos, krijg je toch een beetje het gevoel alsof je erbij bent :-). X