Is this the windy way to Amarillo ?

19 maart 2018 - Elk City, Oklahoma, Verenigde Staten

Ondanks dat het een kleine 100 km om was besloten om toch een bezoek te brengen aan the Southfork Ranch ten noorden van Dallas. We komen hier waarschijnlijk nooit meer en wie van onze generatie is niet opgegroeid met JR en Bobby Ewing? The Southfork Ranch is tegenwoordig een evenementen complex met zalen als de Oil Barons Ballroom en de JR Ewing lodge. De ranch is nog in bedrijf als paarden- en de Texas Longhorn cow fokkerij, daarnaast doen ze dus feesten/partijen en rondleidingen. Wij (ik) kwamen voor het laatste; even terug naar de jaren '90 met een rondleiding door het huis en het museum met een niet te ontrafelen family-tree van de Ewings (en consorten) en vele relikwieën van JR, Sue Ellen, Bobby, Pamela, Lucy, Ray enz. ondersteund door veel beeldmateriaal. Het op een na meest bekeken moment op de Amerikaanse TV is de cliffhanger "Who shot JR ?" meest bekeken moment is de laatste aflevering van MASH in 1983. Na de laatste aflevering van dat seizoen was overigens ook bij de schrijvers nog niet bekend wie ze dit in de schoenen zouden schuiven..... Nog even een bezoekje gebracht aan de Lincoln van Jock Ewing (persoonlijk eigendom van Jim Davis, die Jock speelde tot hij overleed in 1981) en de graven van Jock, Miss Ellie en JR op het landgoed. We hadden voor ons bezoek onderweg al boodschappen gedaan bij de Wallmart, maar moesten nadien nog even terug.......... voor 12.00 uur mochten ze geen bier verkopen bij de Wallmart ! de cassier wilde het wel maar de kassa weigerde en gaf allerts af op zijn scherm !! Dat Karin zegt dat ik niet zo veel moet drinken is nog tot daar aan toe, maar als nu ook al een kassa zich ermee gaat bemoeien........... dat gaat echt te ver. Na 12.00 uur toch nog ff langs de Wallmart geweest.

Om een uur of vijf draaiden we de Rockwell RV park & Campground in Oklahoma City op. We wilden nog ff het dorpje in; onze vriend de Uber besteld en 10 minuten later waren we op de Oklahoma Stockyards. Helaas waren de winkels bijna allemaal dicht, maar waar we voor kwamen ging lukken; saloon McClintock was open en had een goede kleine kaart; begonnen met een Guinness, een Corona en oesters. Gevolgd door nog een Guinness, een cocktail, zalm op drie verschillende manieren bereid en krokante kippenlevertjes...... DENG DENG, er luidde een grote bel in de saloon; in Nederland een rondje voor de hele zaak !! hier ook !! een mannetje of twintig kreeg een soort van groene St.Patricksday borrel/shotje aangeboden, en het glas mochten we houden.... (St.Patricksday 2017 !) Getoast met de vrouwelijke belster en de borrel smaakte ook nog. Tijd om de camper op te gaan zoeken, Uber stond binnen 5 minuten weer voor de deur; dat systeem werkt in ieder geval hier in de USA als een tierelier.

Vandaag gaan we voor een tussenstop naar Amarillo Texas, dachten we tenminste. We houden de weersberichten goed in de gaten en hadden dus ook wel door dat het vandaag stormachtig zou zijn en dat we daar met de camper wel eens last mee zouden kunnen hebben. Volgens ons viel het allemaal wel mee en konden we makkelijk 400 km rijden. NIET dus, na een dertig km niet boven de 80 km p/u te zijn uitgekomen hoorden we veel herrie op het dak van de camper. De luifel was losgeschoten en wapperde overal heen. Een stop op een parkeerterrein bracht geen oplossing omdat het zo hard waaide dat de luifel kapot zou waaien als we hem helemaal zouden uitrollen, om hem daarna weer op te kunnen rollen. Tom van de Helpdesk/Service van Roadbear kon ook geen oplossing bieden. Op advies van een politieagent rustig naar een industrieterrein gereden bij de eerste afslag en daar de camper beschut voor de wind neergezet en de luifel opnieuw opgerold. We konden verder !! 2 afslagen verder hoorden we hetzelfde geluid weer; nu bij een benzinepomp ducktape gekocht en hiermee, samen met gekregen tie-raps de hele luifel vastgesnoerd. 3,5 uur na vertrek hadden we door de storm en de luifel naar maar 65 km afgelegd. De realiteit leerde ons dat Amarillo vandaag niet meer haalbaar was met dit weer. Na een kleine 200 km van de snelweg afgegaan en zitten nu op RV Park Route 66 in Elk City Oklahoma, tegenover het Nationale Route 66 museum. We hebben noodgedwongen besloten onze roadtrip aan te passen en niet naar Santa Fe te gaan. We rijden morgen door naar Amarillo en gaan dan reeds naar het noorden richting Denver. We moeten morgen nog een overnachting voor woensdag regelen, maar dat komt goed. Omdat we vandaag wat tijd over hadden maar even naar het Nationale Route 66 museum geweest. Ze hebben daar oa een groot aantal historische herkenningspunten van de Route nagebouwd. Interessant en foto/video waardig. Nu filmpje kijken en hopen dat de wind vannacht gaat liggen.........anders hebben we echt een probleem.

1. Angela:
    20 maart 2018
    Terwijl ik hier vergeefs mijn pillow lig te huggen (insomnia!) waait het daar dus behoorlijk hard in de buurt van Amarillo! Ik duim voor jullie dat ie gaat liggen! X Angela
  2. Astrid:
    20 maart 2018
    Wat schrijf je leuk Jos, fijne verhalen. Hele goeie reis nog
  3. Gerry:
    20 maart 2018
    Tja Dallas >>>> lang geleden maar iedereen kent het !!!
    wat vervelend van de camper ,, maar .. alles komt goed !!!
    hoop dat de wind milde is nu .. nog hele fijne dagen !!
    mooi verhaal weer !!!!
  4. Henriette:
    22 maart 2018
    Weer mooi Jos, geweldig de Dallas range. Hoop dat de wind wat minder is.
    Fijne reis nog.💋💋