Epiloog

29 maart 2018 - Son, Nederland

We hebben wederom een bijzondere reis achter de rug, ik gebruik een epiloog voor dingen die me gedurende de reis op zijn gevallen en bij gebleven;

Iedereen in The USA heeft het altijd over healthy leven, fit zijn en fit blijven, echter in de praktijk zie je daar maar weinig van terug; als je wat kilometers door The USA rijdt zie je veel reclameborden langs de weg; 95% daarvan gaan over eten ! 4% over letselschade advocaten en 1% over diverse andere dingen. Om de zoveel kilometer heb je langs de snelwegen een Mall, buiten de Wallmarts, de Krogers, de Macey’s en de JC Penney’s heb je daar ook altijd wel wat eetgelegenheden bij; meestal zitten ze dan ook gewoon langs elkaar zodat je kan kiezen waar je toch het gezondste kan eten: MacDonalds, Burgerking, Five Guys, Shake Shack, Wendy’s, Dennie’s, Carl’s Jr., Arby’s, Chipotle, Taco Bell, Dunkin’ Donuts, KFC, Panda Express, IHop, Subway, Popeyes of de Wimpy’s, en dit is nog maar een greep uit het aanbod…..

In Europa hebben we de Europese Unie, die zijn het nog niet over alle Europese wetgeving eens, maar de EU bestaat pas sinds 1992, daarentegen de Verenigde Staten bestaan al sinds 4 juli 1776 en daar zijn de staten het over veel USA wetgeving ook niet eens; In sommige staten staan de casino’s zij aan zij langs de snelwegen (de een nog groter dan het ander) en in andere staten is het verboden te gokken. De doodstraf is in sommige staten wel van toepassing in andere weer niet, de wapenwetgeving verschilt in veel staten van elkaar; echter de roep om een algemeen verbod op wapens wordt over de heel Amerika steeds sterker. Je moet overal 21 zijn om alcohol te mogen drinken echter de interpretaties wijken wel weer af: Geen ID controle, altijd ID controle, onder de 18 geen toegang in een bar of onder de 21 geen toegang in een bar, dieptepunt was toch wel dat je in Texas (als enige staat) op zondag voor 12.00 uur geen alcohol kunt kopen in de supermarkten; ook de medewerker van de Wallmart begreep niet wat ze met deze, vrij nieuwe, wet wilden bereiken.

Als je in Amerika een bar of een restaurant binnenkomt krijg je standaard als eerste een groot glas ijswater, daarna komen ze pas vragen of je wat wilt drinken of eten; als je in Nederland in een bar of restaurant voor je besteld een groot glas (gratis) ijswater vraagt, vragen ze je of je wel helemaal normaal bent; je kan een flesje Spa Blauw van 25 cl kopen voor € 2,70.............toch een verschil.

Het verkeer in Amerika blijft een genot, iedereen doet alles met de auto, ook op de campgrounds; met de auto naar de toilet, met de auto naar de laundry, maar (mede door de zeer hoge verkeersboetes) houden de Amerikanen zich altijd aan de verkeersregels en zijn veel relaxter en hoffelijker in het verkeer. Ook het systeem met de STOPborden (waar je ook altijd MOET stoppen) werkt beter als de voorrangswegen in Europa. Verkeerslichten op een kruispunt hangen aan de overzijde van het kruispunt zodat je er als automobilist beter zicht op heb ipv in Europa waar ze zo’n beetje boven je hangen en moeite hebt die te zien...... een kleine verbetering die ze hier direct mogen doorvoeren.

Natuurlijk is het in de USA niet allemaal beter, in alle grote steden hebben we veel daklozen gezien, de sociale zekerheid is in Nederland aan het afbrokkelen maar is nog altijd vele malen beter geregeld als in Amerika, en eigenlijk geldt voor de zorg hetzelfde verhaal; bij ons is een zeer klein percentage (noodgedwongen) onverzekerd, in de USA is 55% onverzekerd en verzekering is alleen mogelijk voor de hogere inkomens, en die klagen zelfs dat het steeds duurder wordt, terwijl de inhoud steeds minder wordt.

Over het geheel hebben we weer een bijzondere vakantie gehad en veel nieuwe steden, staten en plaatsen bezocht, elk met zijn eigen bijzonderheden en eigenaardigheden, tijdens onze verschillende bezoeken aan Amerika hebben we in totaliteit nu 23 staten bezocht in de USA.

Quotes: De chauffeur van de Uber die ons in Dallas bij het 7th floor museum afzet (en al zijn hele leven in Dallas woont), zegt verwaardigd; “is dit een museum ? en de tourguide in Chicago die zich afvraagt wanneer er in navolging van CSI Chicago, Chicago PD, Chicago MED, Chicago Fire en Chicago Justice een tv serie komt over de Chicago tourguide........

We willen iedereen bedanken voor de interesse in onze Roadtrip 2018 en de lieve reacties en wellicht tot een volgende trip.

1. Frank:
    Welkom thuis!!
  2. Gerry:
    30 maart 2018
    welkom thuis en een hele ervaring rijker !!!
    Bedankt voor jullie leuke verslagen !!
    zo zijn we een beetje mee geweest !!
  3. Astrid:
    30 maart 2018
    Ik heb enorm genoten van de fijne verhalen en weer een stukje ‘wijzer’ geworden, bedankt
  4. Henriette:
    30 maart 2018
    Goed gedaan Jos. Volgende Keer zal ik zeker weer de verhalen lezen en in gedachten mee reizen. 👍🏼